Terugdringen van uitstoot bouwprojecten
Verregaande elektrificatie is voor de bouw- en infrasector cruciaal om hun uitstoot te verminderen. De afgelopen tijd zijn in Nederland duizenden bouwprojecten stil komen te liggen doordat er niet aan de regels voor stikstofuitstoot werd voldaan. Om de uitstoot van bouwprojecten terug te dringen, maken bouwbedrijven steeds vaker gebruik gemaakt van elektrische machines. Maar die machines hebben stroom nodig, en die komt nog altijd vaak van vervuilende dieselgeneratoren. Door ook deze generatoren door duurzame alternatieven te vervangen, boeken bouwprojecten dubbele winst.
Elektrische boormachine van 235 ton
Greener wil samen met haar opdrachtgevers laten zien wat er op dit gebied allemaal mogelijk is. Bij het boren van een tunnel voor nieuwe ondergrondse hoogspanningskabels in Breda werd dit najaar gebruik gemaakt van een elektrische boormachine. Deze boormachine van liefst 235 ton werd volledig aangedreven door stroom uit batterijen. Op verzoek van onze langetermijnpartner Voet Energy Solutions leverden we meerdere batterijen en op maat gemaakte software om dit mogelijk te maken. Het boorproject werd door Klever Boor- en Perstechniek uitgevoerd
Twaalf batterijen van 422kWh
In totaal zijn er voor dit project twaalf batterijen gebruikt met een opslagcapaciteit van 422kWh per stuk. De batterijen werden per drietal in trailers geplaatst, die daarmee elk over zo’n 1,2MWh aan mobiele elektriciteit beschikten. In Culemborg heeft Voet Energy Solutions een laadplein ingericht, waar niet alleen een netaansluiting beschikbaar is (250-300kW), maar waar het dak van het gebouw bedekt is met zonnepanelen. Hier werden de batterijen opgeladen met 100% schone energie. De trailers reden afwisselend heen en weer tussen het laadplein en de boorlocatie om de boormachine van energie te voorzien en vervolgens weer op te laden. Het doel van dit project was om een volledig emissievrije energievoorziening te realiseren en dat was een groot succes. Voor een volgende stap naar verdere duurzaamheid is transport van de trailers met volledig elektrische e-trucks mogelijk.
Software op maat voor een efficiënt laadproces
Daarnaast ontwikkelden we in samenwerking met Voet Energy Solutions de software die ervoor zorgde dat het laadproces soepel en efficiënt verliep. Deze software maakte het mogelijk om de drie gekoppelde batterijen in elke trailer als één batterij aan te kunnen sturen en gelijktijdig te laden en ontladen. Het aansturen van de batterijen gebeurt op basis van frequentie, die constant rond de 50Hz moet worden gehouden. Het voordeel hiervan is dat de gekoppelde batterijen een verhoogde betrouwbaarheid opleveren. Als één van de batterijen in een trailer uitvalt, kan de opstelling zonder problemen door blijven draaien. Ook was er bij dit project aan het gebruiksgemak gedacht: zowel de batterijen als de trailer waren per telefoon eenvoudig aan en uit te zetten.