Lichte bouwaansluiting en meerdere elektrische materieelstukken
Het bouwproject voor de Innovatiestrook Kloosters aan de snelweg A58 heeft tot doel een testlocatie te bouwen voor verschillende innovaties in de infrastructuursector. Dit project wordt uitgevoerd in opdracht van Rijkswaterstaat en wordt uitgevoerd door Gebr. Van Kessel. De bouw van de Innovatiestrook is een nul-emissie bouwplaats gebaseerd op het Tank-to-Wheel principe. Om deze norm te bereiken worden traditioneel met diesel aangedreven machines vervangen door elektrische machines. Maar de kleine netaansluiting die op de bouwplaats beschikbaar is met een beschikbaar vermogen van 3×63 ampère, is niet voldoende om alle elektrische apparatuur tegelijk op te laden. Om meer te leren over de andere aspecten van wat deze bouwplaats tot een emissieloze bouwplaats maakt, kun je meer lezen op de project-websites: https://www.samenco2wegwerken.nu en http://www.innova58.nl/ .
Zero emissie met batterijvermogen
Greener Power Solutions heeft op locatie een batterij ingezet om de zwaarste elektrische voertuigen gelijktijdig te kunnen opladen – zowel overdag als ’s nachts. De batterij werkt als peak shaver, zodat het volledige potentieel van de netaansluiting kan worden benut zonder overbelasting. Deze aanpak voorkomt de noodzaak van dieselbrandstof en draagt bij aan een emissieloze bouwplaats. Vanwege de doelstellingen van Rijkswaterstaat om in 2030 volledig circulair en energieneutraal te werken, samen met de projectdoelstellingen van zero-emissie, is de Greener batterij samen met de elektrische machines de perfecte oplossing.