Netcongestie op het laadplein
Een combinatie van batterijen, snellader, zonnepanelen en slimme software
Om vrachtwagens snel op te laden, heb je laders met een vermogen van minimaal 300kW nodig. Een doorsnee netaansluiting kan zo’n krachtige lader niet aan. Dankzij onze slimme software konden wij echter het vermogen uitbreiden, door de netaansluiting te combineren met onze batterijen en een reeks zonnepanelen.
Door gebruik te maken van peakshaving kan TotalEnergies tijdens de drukke piekmomenten rekenen op extra energie van onze batterijen en de zonnepanelen. Wanneer de vraag naar energie klein genoeg is dat de netaansluiting het alleen aan kan, worden onze batterijen weer opgeladen. Zo zijn ze weer klaar voor het volgende piekmoment. De aanwezige netaansluiting wordt ontzien van overbelasting en de e-trucks worden voorzien van voldoende stroom voor een volle (truck)batterij. Zo kan TotalEnergies haar laadplein op volle toeren laten draaien.
Waarom gaat de samenwerking zo goed? Dankzij onze grote voorraad aan batterijen kon het project supersnel van start gaan. En met het gemak en de flexibiliteit van ons in-house ontwikkelde EMS systeem kon de nodige data eenvoudig verzameld worden. Hierdoor kon TotalEnergies voldoen aan de vereisten van zowel Rijkswaterstaat en het ‘Living Lab’ om in Nederland kennis en ervaring op te doen over het gebruik van laadvoorzieningen voor elektrische vrachtwagens-, om deze vervolgens te delen met marktpartijen. Bovendien kon TotalEnergies rekenen op de service van ons development team dat altijd klaar staat en snel kan schakelen. Kortom: een samenwerking waar je energie van krijgt.